Jednostki SI
L = 4πR2σT4 = 4π(x10 m)2σ( K)4 = x10 J/s
Wielkości względem Słońca
L = R2T4 = ( RSolar)2( TSolar)4 = LSolar
Promień

Temperatura

Cele kształcenia

Po przeczytaniu informacji uzupełniających i przerobieniu wszystkich ćwiczeń na symulatorze, uczeń powinien:

Informacje uzupełniające

Jasność jest definiowana jako ilość energii, którą gwiazda emituje w jednostce czasu. Jest zwykle podawana w dżulach na sekundę lub watach.

Jasność gwiazdy zależy zarówno od jej temperatury powierzchni jak i jej wielkości. Jasność jest iloczynem 1) energii emitowanej przez każdy metr kwadratowy powierzchni gwiazdy w ciągu 1 sekundy (prawo Stefana-Boltzmanna) i 2) pola powierzchni gwiazdy.

Energy Produced by 1sq m = (sigma)T^4   Total sq m: A = 4(pi)r^2   Total Energy Produced: L = (4(pi)R^2)((sigma)T^4)

Jasność Słońca wynosi 3.8 x 1026 J/s. Inne gwiazdy mają bardzo szeroki zakres jasności: istnieją duże gorące gwiazdy, które mają jasność 100000 razy większą niż Słońce i są małe, zimne gwiazdy, emitujące 100000 razy mniej energii w jednostce czasu niż Słońce.

Ćwiczenia

  1. Ustaw w symulatorze (w menu Pokaż) Antares. Ta gwiazda ma bardzo dużą jasność. Wyjaśnij, co sprawia, że ma ona tak duży blask.
  2. Ustaw w symulatorze Alkaid. Ta gwiazda ma dużą jasność. Wyjaśnij, co decyduje o jej blasku.
  3. Ustaw w symulatorze gwiazdę Barnarda. Ta gwiazda ma bardzo małą jasność. Wyjaśnij co sprawia, że jasność tej gwiazdy jest tak mała.
  4. Antares reprezentuje jedną z najjaśniejszych gwiazd, a gwiazda Barnarda stanowi jedną z najmniej jasnych. Jak można scharakteryzować jasność Słońca po spojrzeniu na te dwie gwiazdy?
  5. Gwiazda Sadalsuud ma temperaturę powierzchni bardzo zbliżoną, a jasność 2200 razy większą od Słońca. Co można wnioskować o jej wielkości? Użyj symulatora, aby sprawdzić swoje rozumowanie.
  6. Oszacuj jasność hipotetycznej gwiazdy o takiej samej wielkości jak Słońce, ale o temperaturze powierzchni 12000 K. Sprawdź swoją odpowiedź w symulatorze.

O aplikacji

This astronomy Ԍittle Big PictureԠwas programmed by REU student Nick Robe. It is an early effort of the UNL Astronomy Education Group to provide materials for mobile devices. More astronomy teaching materials can be found on the web at astro.unl.edu.

This simulation makes use of the Dojo tooklit available at dojotoolkit.org.

Background image by P. van de Haar at Wide field astrophotography.

Tłumaczenie na język polski Edukator.pl.